Donderdag 26/11

27 november 2015 - Chiang Mai, Thailand

Vanmorgen gestart bij de 7Eleven. Dit is een supermarktje waar je broodjes/ drinken en de eerste andere benodigdheden kunt kopen. Toen de bus weer in en weer terug naar het park van Sukhothai. Het Koninkrijk Sukhothai was een koninkrijk in noord-centraal Thailand. Het bestond van 1238 tot 1438. Van de toenmalige hoofdstad Sukhothai, twaalf kilometer ten westen van het huidige Sukhothai in Tambon Muang Kao, zijn nog slechts ruïnes over in een historisch park.

Wat een mooi en groot park. Wij hebben dit met de fiets bekeken. Wij gingen steeds een stukje fietsen en dan verschillende tempels bekijken. Die van het hindoeïsme, die van de koning van het alfabet, Colombia en nog veel meer. Daarna lekker zelf kunnen fietsen en een heerlijke aardbeien smoothy op. Nu weer in de bus voor twee uur rijden.

Toen gingen wij stoppen bij de Amazon. Een stopplek waar je koffie kunt drinken en waar wat restaurantjes zitten. Even geen Thais maar lekker frietjes gegeten. Weer ander half uur in de bus en toen kwamen we aan bij een markt waar je insecten kon proeven. Ieuw! Haha! Onze reisleidster kwam in de bus met de placenta van een koe uitdelen om te proeven. Wij hebben even gepast.

Toen nog een uur rijden en toen kwamen wij bij ons hotel in Chaing Mai.

Chiang Mai of Chiengmai  is de hoofdstad van de provincie Chiang Mai. De plaats ligt zo'n 700 km ten noorden van Bangkok tussen de hoogste bergen van het land. De rivier de Ping stroomt door de stad en is een zijrivier van de Menam.

De laatste jaren is de stad in hoog tempo gemoderniseerd, maar het is niet zo'n wereldstad als Bangkok. Er zijn veel redenen waarom er jaarlijks duizenden toeristen naar de stad komen, onder andere vanwege de belangrijke strategische ligging in het verleden in verband met de zijderoute. Later is de stad vooral een belangrijk centrum geworden voor handwerken, paraplu's, juwelen (voornamelijk zilver) en houtsnijwerk.

De stad maakt met ruim 40 km² maar iets meer dan een kwart uit van het district Mueang Chiang Mai (ruim 152 km²). Op dit gebied bedraagt het inwonertal circa 150.000. In de praktijk loopt de stad door naar enkele naburige districten (Mae Rim, San Sai, Doi Saket, San Kamphaeng, Saraphi en Han Dong). Het inwonertal van de aldus gevormde stedelijke agglomeratie bedraagt dan ca. 700.000, bijna de helft van de provincie Chiang Mai.

Best wel moe van de hele reis hebben wij ons toch omgekleed en zijn we naar het centrum gelopen wat 20 minuten lopen was. Toen wij daar aankwamen was hier ook het Loy Kratong Festival nog aan de gang. Er werd vuurwerk afgestoken en ineens kwamen er allemaal politie wagens voorbij en begon de Thaise optocht. Wauw! Fantastisch! Heel mooi! Erg jammer dat het begon te regenen. Wel even lekker :-) Wij zijn bij een Indiaas restaurantje gaan eten met nog uitzicht op de optocht. Heerlijk gegeten. Wel ontzettend pittig waardoor de biertjes ook hard gingen haha.

Later de brommer taxi naar het hotel genomen. Toen wij daar aankwamen stond er een Thaise man met zijn zoontje buiten om een wensballon op te laten. Ik zei tegen Rik en mama dat ik eventjes wilde gaan kijken. Zij liepen mee. Rik vroeg of wij een foto mochten maken. Geen probleem. Ze lieten de wensballon omhoog. De man liep heel snel naar binnen en kwam terug met een nieuwe ballon. Hij vroeg of ik mee wilde helpen om de ballon omhoog te doen. Samen met het kindje en zijn vader en moeder heb ik de ballon omhoog laten gaan. Wat was dit ontzettend bijzonder en mooi. Zo lief en leuk. Wij bedankte de moeder en de vader kwam alweer terug met twee ballonnen. Wij zijn toch maar gegaan. Wat een mooie ervaring! En ja... Het ligt vast :-)

1. Marleen:
    27 november 2015
    Wauw wat een mooie ervaring. En wat super lief van die mensen dat jullie erbij mochten zijn en mochten helpen zeg! Nogmaals onwijs mooi en fijn om jullie enthousiaste verhalen zo te mogen lezen! Xx
  2. Kat:
    27 november 2015
    Leuk om zo op de hoogte te blijven van wat jullie allemaal zien en doen :) Leuk is dat wij ook veel herkennen :) Geniet er nog lekker van -xx- Kev en Kat
  3. Renske:
    27 november 2015
    Leuke en enthousiaste verhalen weer! Bijzonder he om zulke lieve mensen te ontmoeten en mooie momenten mee te maken! Lekker genieten daar!!!
  4. Elise:
    27 november 2015
    Mooi om dit allemaal mee te maken!
  5. Thea:
    27 november 2015
    Een bijzondere ervaring iedere dag weer. Bedankt dat je ons op de hoogte houdt met je reisverslagen. Geniet er nog maar lekker van.
  6. Deb:
    27 november 2015
    Een wens ballon....Zo mooi !
    Leuk verslag weer van jullie mooie reis.
    Xxx Deb
  7. Ria:
    27 november 2015
    Echt iets voor jou een wensballon, hopen dat al je wensen uitkomen. Ik zie jou daar al helemaal op je gemak rondlopen tussen de Thaise bevolking, samen met Rik en je moeder. Jullie genieten in ieder geval volop. Lekker in de zon, wij hebben afgelopen dinsdag de autoruiten moeten krabben. Het is weer een mooi verhaal van vandaag, net als alle dagen. Lieve groetnes voor jullie van hier.
  8. Rieky:
    27 november 2015
    Hoop dat je wensen uit komen. Deze belevenis nemen ze je in ieder geval niet meer af.
  9. Nanda engelen:
    28 november 2015
    jullie zijn alweer 1 week daar en al zoveel gezien en ondernomen, wat een belevenis!
    er leuk om te lezen allemaal.
    hoop dat je wens mag uit komen, bijzonder dat je dit op jullie droomvakantie mocht doen!
    Xx
  10. Linda:
    2 december 2015
    Wat maken jullie mooie dingen mee en doen jullie een hoop ! Leuk om zo een kijkje te krijgen in deze bijzonder cultuur . Geniet er nog lekker van !