Nieuwe dag

26 november 2015 - Ayuthaya, Thailand

Dinsdagavond hebben wij nog gegeten in het restaurant bij het hotel. Alles was daar leuk behalve het eten. Koud en niet lekker. Jammer!
Vanmorgen moesten we om kwart voor 6 weer uit de veren.
Wij eerder uitgezwaaid en vertrokken richting de eerste stop na 2 uur rijden. Daar gingen wij koffie drinken en plassen. De koffie was volgens mama en Rik heerlijk! Het plassen.... Ieuw! Wij moesten staan plassen wat niet erg is maar er sprong gewoon een groene sprinkhaan op mijn bips... Aarghh! Haha. Wij hebben allemaal lekker spulletjes gehaald voor in de bus. Daarna gingen we weer een uurtje rijden richting Ayutthaya.

Het Koninkrijk Ayutthaya was een historisch Thais koninkrijk dat bestond van 1351 tot 1767. Koning Ramathibodi I stichtteAyutthaya als hoofdstad van zijn koninkrijk in 1351. In 1376 nam hij het koninkrijk Sukhothai over. Gedurende de volgende vier eeuwen groeide het land tot de natie Siam, die ruwweg het grondgebied van het moderne Thailand besloeg, met uitzondering van het koninkrijk Lanna in Noord-Thailand. Ayutthaya was buitenlandse handelaren gunstig gezind, eerst Chinezen, Indiërs, Japannersen Perzen, later Portugezen, Spanjaarden, Nederlanders (de VOC), Britten en Fransen, en stond hun toe vestigingen buiten de stadsmuren te bouwen. Op haar hoogtepunt had Ayutthaya ruim een miljoen inwoners: de stad werd qua grootte en welvaart vergeleken met Parijs door de ambassadeurs van zonnekoning Lodewijk XIV. Met de val en verwoesting van de stad in 1767 door deBirmezen kwam er een eind aan dit koninkrijk.

Het Historisch Park Ayutthaya in Ayutthaya (Thailand) omvat de oude hoofdstad Ayutthaya van het Koninkrijk Ayutthaya. Ayutthaya werd in 1991 door UNESCO tot werelderfgoed verklaard.

De stad Ayutthaya, gesticht rond 1350 als hoofdstad van het Koninkrijk Ayutthaya door de Siamese Koning U Thong, werd over een periode van ca. 400 jaar door 33 koningen opgebouwd. In 1767 werd de stad door het Birmese leger verwoest.

Wij zijn twee tempels gaan bezoeken. Ayutytha was de hoofdstad van het oude Siam. Iedere keizer had hier een eigen stulpa /Cedi. In de Stulpa werd het as bewaard en hier werd de keizer dan herdacht. Ook hier staan voor de Stulpa's eten/ bloemen/ wierook om de geesten tevreden te houden zodat ze geen onheil gaan schoppen. Door de oorlog tussen Birma en Thailand werden in Ayuthya de Boeddha's onthoofd. Dit zag je terug bij de tempel waar wij geweest zijn. Bij de eerste tempel zag je ook dat ze een hoofd van een Boedha neergegooid hadden en daar was nu een boom helemaal omheen gegroeid. Bijzonder om te zien. Sowieso waren de tempels erg mooi. De tweede die wij gezien hebben daar was ook een 16 meter hoge gouden boeddha in het paleis te vinden. Daarnaast was een grote, leuke markt met weer allemaal souvenirs. Ik vind alles leuk hier! In Nederland zoek ik zulke winkeltjes en hier is het alleen maar van dit soort spulletjes... Zo leuk! :-) ik moet kleren hier gaan laten. Daarna heeft Rik bij weer een uniek Thais restaurantje aan het water gegeten. Mama en ik hadden niet zo honger door de warmte. Daarna met de bus verder om twee uur te gaan rijden. In de bus kregen wij wat Thaise lekkernijenen. Dit is trouwens elke keer met een lange busreis. Leuk en lekker. Wij hebben tijdens de reis uitleg gekregen hoe de Boedha gemaakt word: er word een mal gemaakt en die wordt gevuld met cement. De Boedha wordt met de hand goud geverfd en gepolijst. Vaak wordt er een zwarte steen in het hoofd gelegd. Dan gaat hij naar een tempel en bidden de monniken een paar keer per dag bij de Boedha en leggen offers neer.
Ook hebben we uitleg gekregen over de schoolgang in Thailand. Het verschil tussen de mensen van het platteland en de mensen uit de stad. De mensen uit de stad kunnen vaak door studeren, de mensen van het platteland niet. Het kan dus zijn dat een Thai niet goed kan lezen of schrijven maar zal dit nooit laten merken. Na twee uur een plaspauze gehouden om weer twee uur te gaan rijden. Daarna nog 1 tussenstop en toen snel naar het hotel om even op te frissen zodat we naar het Loy krathong festival konden gaan. Het is een festival om het einde van het regenseizoen te vieren. Ik zal hier morgen meer over vertellen. Wij moeten weer verder :-)

De laatste week van oktober en de eerste 3 weken van november vormen de twaalfde maanmaand. In het Thais duan sipsong genaamd. Deze tijd van het jaar is het 'na naam', hoogwaterseizoen. In deze tijd zijn er vaak overstromingen in vele delen van Thailand, inclusiefBangkok. Maar omdat het regenseizoen dan normaal gesproken over is, is het helder weer met een temperatuur van ongeveer 25 graden.

Dit is de tijd van het jaar dat op de dag van de volle maan van de 12e maan-maand het Loi Krathong festival gevierd wordt in Thailand en buurlanden. 'Loi' betekent letterlijk laten drijven, en een 'Krathong' is een vaartuigje van verscheidene materialen in de vorm van eenlotusbloem. Dit vaartuigje bevat normaal gesproken een kaars, 3 wierookstaafjes, bloemen en enkele muntjes (bij voorkeur 9, omdat de Thai geloven dat dit getal geluk brengt). Vaak worden enkele honderden meters stroomafwaarts, de muntjes uit de krathongs gehaald. Na het Thaise nieuwjaar (Songkran) op 13 april is dit het meest populaire festival.

Een "Khom Loi" wordt losgelaten tijdens Loi Krathong in Mae Jo
Duizenden "Khom Loi" tijdens de Loi Krathong in Mae Jo

Het festival begint in de avond als er een volle maan is (en vaak ook de avonden ervoor en erna). Mensen gaan dan naar de oevers van vijvers, kanalen, meren, rivieren en zelfs de zee om hun krathong naar het water te brengen. De kaars en de wierookstaafjes worden aangestoken en dan wordt de krathong te water gelaten.

Men gelooft dat hoe langer de kaars blijft branden des te beter je geluk is in het komende jaar. Ook laten de Thaise paren vaak hun krathongs samen te water. Hoe langer ze dicht bij elkaar blijven, des te langer en mooier de relatie tussen de samenlevenden heet te zijn. Sommige paren smokkelen door hun krathongs met een klein touwtje te verbinden.

Ook wordt in de meeste provincies buiten Bangkok siervuurwerk afgestoken en worden er papieren ballonnen met een kaars eronder opgelaten. Deze Thaise lampionnen, Khom Loi of Khom Fai genaamd, kunnen een sterrenhemel creëren met duizenden lichtpuntjes. Doordat deze ballonnen vaak een zelfgemaakt product is, storten ze wel eens neer en kunnen soms aanzienlijke schade veroorzaken als ze bv. elektriciteitsdraden of transformators raken, daarom zijn de ballonnen in Bangkok verboden. Ook op het water zijn er duizenden kleine en grote vaartuigjes te zien tijdens het Loi Krathong festival.

1. Marieke:
    26 november 2015
    Dat ziet er allemaal leuk en gezellig uit..genieten.xx
  2. Marleen:
    26 november 2015
    Weer mooi geschreven Hanneke! Kijk uit naar de rest van alle verhalen! Leuk ook die foto's erbij! Kunnen we meegenieten geniet! Liefs Marleen
  3. Marloes:
    26 november 2015
    Wat een mooie foto's! Geniet er lekker van!
  4. Linda:
    26 november 2015
    Zo jullie verhalen te lezen van de afgelopen dagen, maken jullie een mooie en bijzondere reis mee . Heerlijk hé al die souveniertjes . Dat wordt een extra koffer .. Xx