dag 2

22 november 2015 - Bangkok, Thailand

Gisteravond zijn we met de groep wezen eten. Wij hadden de bekende backpackers straat s middags niet gevonden. Nu wel! WoW! Hallo Bangkok. Overal winkels, restaurants, massages en heel veel mensen uit alle landen. Wat een gezellige straat. genaamd: Khao San Road. Lekker Thais gegeten met zijn alle. En een voorstel rondje gedaan. Daarna zijn we weer richting het hotel gegaan.
Wij waren alweer vroeg uit de veren. Prima hotelkamer met een lekkere douche. Naast ons hotel zat een supermarkt (7eleven) dus daar hebben we broodjes gehaald. Het leek een beetje op een puddingbroodje. Onze Thaise gids heet Ballie. Wij hebben ook een Nederlandse reisleider: Daniël maar eigenlijk vertelt Ballie alles in het Engels.
Zo liepen we gistermorgen naar het Grand Paleis waarbij ik naast Ballie liep en veel te weten kwam over het Boeddhisme , de koning en het Thaise nieuwjaar. Erg leuk. Wat zag het Paleis er mooi uit toen wij aankwamen. Maar jemig wat een mensenmassa. Nog nooit zoiets druks gezien. Enorm veel gehaaste en duwende Chinezen haha.

Het Koninklijk Paleis ( Phra Borom Maha Ratcha Wang) in Bangkok is een ommuurd gebouwencomplex, dat dienst deed als koninklijke residentie van het eind van de 18e eeuw tot het midden van de 20e eeuw. Koning Rama I, de eerste koning van de Chakri-dynastie, startte de bouw van het paleis in 1782, wat het begin markeert van de Rattanakosin-periode in degeschiedenis van Thailand. De huidige koning van Thailand, Bhumibol, woont niet meer in dit Koninklijk Paleis maar in het modernereChitraladapaleis in de wijk Dusit, een paar kilometer ten noorden van het oude Koninklijk Paleis.

Het paleis bevindt zich op het eiland Rattanakosin, het historisch hart van Bangkok, op de westelijke oever van de Menam. Het gehele complex omvat 218.400 vierkante meter en wordt volledig omzoomd door een witte muur van 1,9 kilometer. Binnen de muren van het complex bevindt zich ook de belangrijke tempel de Wat Phra Kaew met de Smaragdgroene Boeddha.

Maar eerlijk is eerlijk... Het was ontzettend mooi. Zo groot, veel te zien. De koning is in Thailand ook de vader van iedere Thai. Hij zorgt voor zijn volk. Mooi!
Nadat wij daar rondgelopen hadden zijn we via een marktje (waar overal eettentjes en souvenirs staan) het water op gegaan met een longtailboot. Super leuk. Wij vaarde langs oude Thaise huisjes. Wij kregen ook brood om de vissen te voeren. Wij hebben ook een leguaan gezien. Op het bootje kon je ook souvenirs kopen. Vanuit het bootje zijn we lopend naar de Big Buddha gegaan.

De liggende Boeddha in Wat Pho

[De liggende Boeddha in Wat Pho is 46m lang en 15m hoog.] De boeddhistische tempel Wat Pho vind je dichtbij het Koninklijk Paleis van Bangkok. De officiële benaming van Wat Pho is Wat Phra Chetuphon Wimonmangklaram Ratwonmahawihan. Wat Pho is met name bekend vanwege de grote liggende Boeddha die je in de tempel vindt. Deze Boeddha is vrijwel geheel goud gekleurd. Daarnaast is deze tempel ook zo druk bezocht omdat het de grootste en oudste tempel in de hoofdstad is. Zo vind je er in totaal meer dan duizend Boeddha beelden en is de tempel tienduizenden vierkanten meters groot.

Wauw! Dat was gaaf. Wij hebben geld ingewisseld om in alle schaaltjes te doen voor geluk.
Toen gingen wij met zijn 3en op een marktje in een traditioneel Thais restaurantje eten. Eerst een beetje spannend wat we zouden krijgen. Maar wat was het lekker zeg. Heerlijk! Noedels met groente en nootjes. Rik had kip met zoet zure saus.
Daarna gingen wij met de watertaxi naar de andere kant van Bangkok waarbij we een fietstocht gepland hadden staan. Wat een leuke meiden:  Prim en Sandy. Hanneke had een Coole gele Harley fiets hihi. Wat is het moeilijk om uit te leggen wat we hierbij allemaal hebben gezien en meegemaakt. Wij konden ook niet filmen of foto's maken want je moet je echt concentreren en het stuur goed vast houden. Van het ene smalle straatje naar de andere, bukken anders stootte je je hoofd. Van de arme gedeeltes naar de rijke gedeeltes. Vanuit smalle straatjes sta je ineens bij een grote tempel. Zo kwamen wij uit bij een Chineze Tempel met een medische bruine Boedha, met de lachende Boeddha en met een glazen kast met poppetjes deze was voor babygeluk.
Daarna gingen we verder fietsen. Whoop Whoop. Zo waren we ook aan het fietsen en reden wij ineens met de fiets zo een winkelmarkt in. Bizar. Fietsen neergezet en toen hebben wij daar even rondgelopen. Allemaal Thaise mensen met de arbeid bezig. Bloemschikken, groentes schoonmaken, eten koken. Echt van alles. Wat een grote markthal. En 24 uur per dag open. Een stukje door Chinatown gefietst. Toen met de fiets de boot op om weer naar een andere kant te fietsen. En toen kwamen wij bij een heel mooi plein aan met een tempel.

De gouden Boeddha in Wat Traimit

Wie van Boeddha beelden houdt is in Wat Traimit ook op de juiste plek. In de Boeddhistsche tempel Wat Traimit vind je namelijk een massief gouden Boeddhabeeld. Er wordt zelfs gezegd dat dit beeld werelds grootste massief gouden beeld is. Wat Traimit is naast haar zittende Boeddha ook een bezienswaardigheid die je niet mag missen vanwege haar bouwmateriaal. Zo is de tempel van stralend wit marmer gemaakt.

Hier waren geen toeristen alleen de Thai zelf. Er liepen allemaal monniken en mensen waren wierook aan het branden of aan het bidden. In de tempel zat een onwijs mooie, grote zittende Boeddha. Wat was het harmonieus daar. Sandy kwam naar ons toe dat wij voor geluk de klokkentoren drie keer moesten luiden. Dit hebben Rik en ik gedaan. Wat was dit leuk en mooi. Daarna maakte Sandy een foto van Rik en mij bij de klokkentoren in de Thai houding. Ik werd even bemant door emoties. Het was zo bijzonder mooi. Daarna weer verder op de fiets. Wij gingen een pauze nemen en mochten drinken pakken. Sowieso hebben we tot nu toe vaak water gekregen. Want wat is het warm hier. Heerlijk! Wij kregen er ook lekker chips bij! :-) weer in een oud straatje. Allemaal kindjes overal! Wij kwamen ook langs een schooltje. Wij zien ook veel honden en katten op straat. Echter zorgen ze allemaal wel voor de hondjes en katten door schoteltjes neer te zetten met eten.
Daarna weer verder fietsen en langzaam richting begin punt. Nog even over de drukke straat met tuktuk's en taxi's fietsen haha. En alles aan de linkse kant. Dat is even wennen. Na het fietsen was het tijd voor jezelf. Tja eerst nog terug naar het hotel zien te komen. Dat duurde nog even want niemand wilde naar ons de hotel rijden of voor heel veel geld of ze wisten de weg niet .Uiteindelijk een taxi gevonden. 2 euro maar haha. Even opgefrist en door naar de grote straat Khao San Road geweest om te gaan eten. Even geen Thais maar lekker pasta op. Een leuke olifantenslinger gekocht voor op het kinderkamertje. Daarna terug naar het hotel gelopen en helemaal kapot. Wat een dag. Wat een indrukken. Morgen moeten we half 6 op. Hebben een lange dag in de bus en veel bezienswaardigheden. Tot dan!

1. Deb:
    24 november 2015
    Wat leuk op de fiets zeg. Woop Woop....hahaha. Ik ga snel door de andere verslagen lezen.
    Je schrijft erg leuk !
    Xx Deb
  2. Elise:
    24 november 2015
    Een hele andere beleving van een stad op de fiets, super leuk!
  3. Mariël:
    24 november 2015
    Wat een leuk verslag! Echt genieten daar dus!
    Ga gauw verder lezen hihi! Xx
  4. Marieke:
    24 november 2015
    Goh wat een leuke en spannende dingen beleven jullie..xx
  5. Sanne:
    24 november 2015
    Leuk om te lezen allemaal, snel de rest lezen! Geniet ervan :)